Direktlänk till inlägg 7 november 2014

Hon rycker undan mattan för mig .....

Av Annica - 7 november 2014 14:20

Dessa jobbiga samtal med arbetsterapethen bryter sönder mig , men igår fick jag nog. Det brast , och jag kunde inte va tyst.
Hon förstör resten av dagen och det känns som att hon rycker undan mattan som jag står på. Jag faller handlöst. Besviken , ledsen , arg , uppgiven och jag brister i gråt. Dessa tårar som alltid kommer när jag blir arg , jag blir så irriterad över att alltid brista ut i gråt.
Men det stämmer nog i texten : Tårar är ord som hjärtat inte kan uttrycka ??

Det började så bra igår morse , om man nu ska säga bra .
Min läkare som jag varit missnöjd med och har planerat att lämna och söka efter någon ny som kan hjälpa mig framöver , har visat en ny förstående sida , villig att hjälp mig .

Hade telefontid med min läkare som jag haft många turer med sista tiden.
Jag vill att han eller någon annan ska ställa en diagnos på vad min 5 åriga värk är .
Han har skrivit två olika remisser men ena blev avslag rakt av , ett rehabcenter som jag varit inskriven på för 2,5 år sen och dom ställde diagnosen Myalgi ( muskulärt) och dom ansåg att jag varit där redan och dom kunde inte hjälpa mig mer. Och den andra remissen va till Rematologavdelningen på lasarettet och dom hänvisade till att läkarboken och att dom tycker det verkar som att det är Fibromyalgi som jag har.
Så nu helt plötsligt säger min läkare att han kan ställa diagnosen Fibromyalgi på mig. ( Han som sa i somras att han inte kunde / fick ställa diagnos)
Nu har jag en läkartid i början av december för diagnosställning.

Det är väll inget positiv besked att få veta att man har fibro , men det känns som en lättnad att veta vad det är. Varför värken i kroppen inte gått över på 5 år utan förvärrats istället.
Ifrån att ha värk i nacken , höger axel, båda armbågarna ( både inre och yttre muskelfästena) och båda handlederna , till i nuläge hela kroppen.
Muskelfästena i knäna o fotlederna som värker också förutom alla ställen som jag räknade upp innan.

Jag har sån värk i muskelfästena högt upp i nacken och dessa domningar i armen och ut i kinden.
En annan läkare som jag va till ( ett bokningsfel av läkare som receptionen på min 'kära' vårdcentral lyckats med, grr) , hon hade skrivit i journalen att det fanns misstanke på diskbråck i nacken .
Jag fick nys om denna anteckning och pratade med min läkare om det.
Han rågade då om jag ville göra en nackröntgen och så blev det.
Nervöst frågade jag honom om röntgensvaret igår.
Det visade ingenting .
Lättad , då är det 'bara' fibromyalgin som bråkar i nacken också.

Något som jag kommit underfund med är att jag tappar ord , kommer inte ihåg enkla ord ibland och det är väldigt irriterande när man pratar med någon. Man känner sig trög , disträv .
Närminnet är ju sådär också , måste skriva kom-ihåglappar eller sätta påminnelser på mobilen.

Igår åkte jag in till arbetsprövningen och kände mig lite lättad över samtalet med läkaren.
Snart är en sak avbockad från måste-göra-listan , diagnosjakten .
Jag har arbetsprövning till den 17 november och snart är det också över och avklarat.
Men min arbetsterapeth har visst andra planer .
Efter att vi suttit och tragglat med dessa jobbiga frågor så tar hon upp att hon anser att min arbetsprövning ska förlängas ( igen ) för att vi inte är klara med alla frågor .
Arg är det minsta jag blev .
Det brast för mig och jag tala om för henne precis vad jag känner . Tyvärr blir jag så ibland , tårarna rinner när ilskan kommer.
Hade hon kommit en gång i veckan och samtalat med mig redan i våras när jag började så hade vi haft detta klart.
Anledningen till att arbetsträningen förlängdes efter mina första tre månader va för att hon skulle hinna med sina frågor till mig. Då började hon komma en gång i veckan helt plötsligt. Och det sa jag till henne .

Jag orkar inte en förlängning till.
Förra veckan hade jag en sån kraftig värk i hela kroppen , varje muskelfäste ömmade , men det va bara att bita ihop och åka in till arbetsträningen och sitta av tiden för att sen åka hem igen.

Idag har jag en dålig dag igen , värk i hela kroppen.
Men det är så det är . Bra dagar och dåliga dagar.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 29 februari 2016 12:57


Jag mår så dåligt just nu , magkatarr , deppig och gråter för minsta lilla , sover dåligt och så all denna värk . Önskar jag hade en knapp för känslor och värk , på och av . Det är 8 månader sen jag skrevs över från Arbetsförmedlingen till Försäk...

Av Annica - 11 september 2014 16:11


Står och väntar på bussen hem och solen lyser och värmer. Har varit på arbetsträningen och det känns rätt bra känslomässigt och rätt hyfsat i kroppen. Visst jag har ont på mina ställen i kroppen , nacken värker lite och bäckenet är ju inte okej...

Av Annica - 10 september 2014 22:25

Så va onsdagen avklarad oxå . Vaknade av väckning 5.45 med en värkande kropp. Ingen bra start på morgonen. Det känns lite bättre efter en varm dusch. Åker in med bussen 6.57 till arbetsträningen som börjar 8.00. Sista biten i stan blir en...

Av Annica - 10 september 2014 00:07


Igår va det en hemsk dag , mycke värk , tankarna hopar sig, oron för ekonomin och framtiden. Jag vill inte ha värk längre , jag vill kunna söka jobb , jag vill jobba och gå en riktig lön , jag vill kunna träna på gymmet , gå långpromenader med mi...

Av Annica - 4 september 2014 14:27

Har just åkt en skakig busstur på småvägarna för att byta till pendeltåg. Bussen går vidare till samma slutstation ungefär som pendeln men det är skillnad på bekvämligheten att resa med dom. Jag påverkas väldigt mycket i nacken av en skakig res...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards